Luxs - Eaglescience

Luxs

Beslissingsondersteunende software voor het vastgoed

Innovatieve droom
Björn Brix en Kris Spitsbaard, oprichters van de succesvolle startup Luxs Insights, hebben Eaglescience gevraagd om hun innovatieve droom te realiseren: een methodiek om gebouw- en managementinformatie van woningcorporaties en grote vastgoedfondsen snel en inzichtelijk te maken via een softwareapplicatie.

‘We zijn echt onder de indruk van de kwaliteit van het werk van Eaglescience. De Agile-aanpak heeft veel voordelen, waardoor we gemakkelijker kunnen samenwerken.’ – Björn Brix

Visualiseren van vastgoeddata
De intensieve samenwerking die daarop volgde resulteerde in een softwareplatform dat vastgoedobjecten snel en eenvoudig integraal digitaliseert. Op basis van inhoudelijke vastgoedexpertise en managementervaring van Luxs in combinatie met technische informatica inzichten van Eaglescience, zijn vakinhoudelijke dashboards ontwikkeld die de vastgoeddata toegankelijk en overzichtelijk visualiseren. Dit product biedt klanten handvatten om digitaal en efficiënter te werken en keuzes te baseren op actuele data en feitelijke inzichten.

Concreet levert de SaaS oplossing die Luxs met deze applicatie aan haar klanten aanbiedt:

  • Alle vastgoedinformatie digitaal beschikbaar op één plek;
  • De mogelijkheid om real-time scenario’s door te rekenen, alsmede de impact op marktwaarde en beleidswaarde analyseren;
  • Nieuwe up-to-date plattegronden volgens de geldende NEN-normen;
  • Visualisatie van het te beheren vastgoed in interactieve 2D-plattegronden, 3D en VR.

Team aan het woord: 

‘Om deze uitdaging te realiseren hebben wij voor actuele technieken gekozen: Angular(2) voor de frontend (web app) en Scala in de backend (server). Angular was net uitgekomen toen we aan ontwikkeling begonnen. Met de componenten-structuur konden we erg snel de bestaande web app verbeteren, die in AngularJS gebouwd was. Het Angular model is uiterst geschikt voor snelle ontwikkeling in een team.
We waren vooral onder de indruk van de mogelijkheden om op basis van SVG (Structured Vector Graphics) componenten met gedrag te koppelen aan visuele elementen. Dit kon Angular erg efficiënt, zodat de interface snelle laadtijden heeft en zelfs met honderden objecten op het scherm een vloeiende interactie kan bieden.
Voor de backend is Scala geschikt omdat de functionele aspecten het makkelijk maken om met complexe datastructuren te werken. Daarmee blijft de server altijd beschikbaar, ook al worden er honderden aanpassingen tegelijk gedaan. Voor de datastructuur hebben we gekozen voor het uiterst flexibele EAV model in de database (MySQL). Dit maakte het in de ontwikkeling erg eenvoudig om toevoegingen of aanpassingen te doen aan de soms honderden eigenschappen van objecten.
Voor het omzetten van 3D naar 2D modellen hebben we een pipeline opgezet waarmee 3D modellen van gebouwen worden geselecteerd en vervolgens automatisch worden omgezet naar 2D plattegronden die daarna direct in de applicatie zichtbaar zijn. Hiervoor moesten we in de C++ code van een derde partij opensource tool duiken om aanpassingen te doen.
Momenteel draait het platform stabiel met minstens 100,000 objecten in de database met ieder gemiddeld 60 verschillende eigenschappen.’

Techniek
Technisch gezien bestaat de Luxs applicatie uit drie belangrijke onderdelen waarbij belangrijk is dat elk onderdeel een optimale performance heeft:

  • Een frontend die op een vlotte en interactieve manier plattegronden van gebouwen met duizenden objecten en attributen moet kunnen tonen;
  • Een backend die zonder moeite met miljoenen objecten en wijzigingen moet kunnen omgaan en bijhouden;
  • Een functionaliteit die 3D modellen van gebouwen automatisch omzet naar 2D plattegronden.

Het team aan het woord
Om deze uitdaging te realiseren hebben wij op de eerste twee onderdelen voor actuele technieken gekozen: Angular voor de frontend en Scala, gebruikmakend van een EAV (Entity Attribute Value) data model, in de backend. Voor de frontend biedt de componenten structuur van Angular een uitkomst om op basis van SVG (Structured Vector Graphics) componenten met gedrag te koppelen aan visuele elementen op een efficiënte manier zodat de interface snelle laadtijden heeft en een vloeiende interactie kan bieden.

Voor de backend is Scala geschikt omdat de functionele aspecten het makkelijk maken om met complexe datastructuren te werken. Het EAV model voor de database (MySQL) maakt het eenvoudig om aanpassingen te doen aan het type objecten en attributen van objecten. Voor het omzetten van 3D naar 2D modellen is een ‘pipeline’ opgezet waarmee 3D modellen van gebouwen worden geselecteerd en vervolgens automatisch worden omgezet naar 2D plattegronden die daarna direct in de applicatie zichtbaar zijn.

Meer informatie:
Lux Insights

Contact:
Marc Grootjen
m.grootjen@eaglescience.nl 

YOU MIGHT ALSO LIKE