BewustBelast - Eaglescience

BewustBelast

Bewustwording van fysieke belasting

Samenwerking met TNO en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Elke dag doet 42% van de werkende mensen lichamelijk zwaar werk. Zwaar werk komt in veel sectoren voor en kan gevolgen hebben voor de gezondheid en leiden tot verzuim of zelfs arbeidsongeschiktheid. Dat is niet alleen vervelend voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf.

Samen met de onderzoeksorganisatie TNO  en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Eaglescience gewerkt aan de ontwikkeling van de BewustBelast app. TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. ‘Gezond werken en leven bevorderen’ is het domein waar deze samenwerking op is gebaseerd. Het doel van de app is om werknemers die fysiek zwaar werk hebben te ondersteunen om gezonde keuzes te maken zodat zij minder lichaamsklachten ontwikkelen en/of uitvallen met klachten.

De app
De app BewustBelast is speciaal ontwikkeld voor werknemers. De app is een hulpmiddel bij bewustwording en helpt werknemers inzicht te krijgen in hun eigen rol bij het verbeteren van situaties.  Door het gebruik van de beoordelingsinstrumenten wordt duidelijk welke risico’s de fysieke belasting met zich meebrengt en kunnen effectieve maatregelen genomen worden. Aan de hand van werkkenmerken en eventuele klachten krijgen werknemers feedback en tips om de knelpunten aan te pakken. Dit draagt bij aan de preventie van bewegingsapparaat klachten en een duurzaam gezonde en productieve inzet van medewerkers.

In de app is gebruik gemaakt van Cordova Hot Code Push. Door middel van deze plug-in worden updates en wijzigingen gepusht vanaf de website en is updaten van de app niet nodig. Ook moest er een timingsysteem ingebouwd worden omdat een plan 6 weken duurt en de notificaties op de juiste momenten moeten verschijnen. Een uitdaging was het invoeren van veel informatie door een gebruiker, zonder dat het saai wordt of mensen afhaken, daarom zijn er gamification elementen gebruikt.

Team aan het woord

‘BewustBelast was mijn allereerste project. Ik stapte in toen de app al bestond, maar het framework van Angular geüpdatet moest worden. Ik mocht de Eaglescience teamleden een refresher geven over hoe de dingen in elkaar zaten en hoe de flow was binnen de app. Het was een leuk project om mee te starten, omdat ik de mogelijkheid kreeg om me te verdiepen in iets wat ik nog niet zo goed kende, waardoor ik meteen uitgedaagd werd. De samenwerking binnen het Eaglescience team was heel prettig, ik kreeg als nieuweling de tijd om erachter te komen hoe een project in elkaar steekt en me zo goed voor te bereiden. Daardoor had ik direct het gevoel dat ik echt iets bijdroeg aan het team, ondanks dat ik nieuw was en recht uit de collegebanken kwam.

Het doel van de BewustBelast app vind ik goed, in mijn omgeving heb ik gezien hoe belangrijk goede arbeidsomstandigheden zijn, maar ook hoe lastig die Arboprocessen door te voeren zijn. Deze app probeert dat te versimpelen, wat een belangrijke stap in de goede richting is!’ – Bas

Technieken

  • Angular4: frontend
  • Scala: backend
  • Eigen intern ontwikkelde flow-engine
  • Cordova Hot Code Push
  • Android & iOS

Meer informatie?


Neem dan contact op met:
Wender van Mansvelt
w.vanmansvelt@eaglescience.nl 

YOU MIGHT ALSO LIKE